Sobre l’ampliació de la residència ‘Les Franqueses’ a Corró d’Avall

El grup municipal d’Imagina-Esquerra, ara al govern de Les Franqueses, volem donar la nostra opinió sobre la petició d’ampliació de la Residència Les Franqueses de Corró d’Avall efectuada pel seu patronat, i recolzada pel grup municipal de JuntsxLF en els darrers plenaris.

Va ser a l’octubre del 2002 quan el govern municipal de CIU, amb l’ex alcalde Sr. Colomé com a regidor, van signar un conveni de cessió de sòl municipal per tal que la Fundació Privada de les Franqueses del Vallès per a la Gent Gran desenvolupés una residència a Corró d’Avall. L’edifici es va finançar a parts iguals per l’Ajuntament, la Generalitat i la Fundació, i actualment la residència és gestionada per l’entitat Grup Mutuam. Al llarg dels anys la residència ha mantingut vigents diferents contractes programa amb l’Ajuntament, que hi destina diners públics per ajudar a finançar serveis que la fundació presta a la gent gran del municipi. El 2022 per acord de junta de govern local, s’aprovà una subvenció de 75 mil euros per la realització d’unes obres de reforma i ampliació (tancament de terrasses).

La passada legislatura la Fundació va sol·licitar poder fer una nova ampliació de l’edifici per disposar de més places, i el govern liderat per JuntsxLF va resoldre realitzar una modificació puntual de l’edificabilitat de la parcel·la, per poder fer possible l’ampliació, doncs amb el planejament vigent, no era possible dur a terme l’ampliació en haver-se esgotat l’edificabilitat de la parcela. En declaracions a el9nou, l’exalcalde (F.Colomer) manifestava que, “Ara, el que sería lògic és tornar a fer el finançament també a terços, tot i que no hi ha res per escrit, però calculant la tercera part només del 50% que no cobreixen els fons europeus”.

Un cop l’àrea d’urbanisme del govern actual, liderada per Imagina-Esquerra, es va posar a treballar en els tràmits necessaris per avançar en aquella modificació aprovada inicialment, es van detectar diverses irregularitats, tant en l’aprovació inicial que va fer el govern de JuntsxLF, així com en el conveni original. En concret, la revisió documental i cadastral que s’ha fet, va fer aflorar que la parcel.la apareixia escripturada en plena propietat de la Fundació, i no pas cedida, de manera que, tant el solar com l’edifici (pagat en ⅓ per l’Ajuntament) són 100% de propietat i per l’explotació privada de la Fundació de manera indefinida. És un fet sorprenent quan el conveni del 2002 establia una cessió per tal que la Fundació desenvolupés l’edifici, i en cap cas recollia una cessió de la titularitat ni cap contrapartida en favor del municipi. I encara és més sorprenent el fet que el govern de Junts demanés també uns fons Next Generation per finançar de nou unes obres que eren per una entitat privada. Ara ens preguntem com va acabar el sòl escripturat a nom de la Fundació segons consta en el registre, tot i els advertiments del notari que consten a l’escriptura.

Davant d’aquesta situació, el govern actual va demanar un informe jurídic sobre la modificació puntual de l’edificabilitat, i tal com es va explicar en el plenari del passat mes de febrer, aquest informe conclou i insta a la corporació local a deixar sense efecte dita modificació, doncs són “nul.les de ple dret aquelles modificacions que es fan en benefici d’un ens privat i aliè a l’administració pública”. Per tant, el que en cap cas pot fer aquest ni cap govern és deixar de complir amb la llei i les normatives urbanístiques, i menys encara beneficiar amb diners i actius públics una entitat privada com és la Fundació Privada de les Franqueses del Vallès per a la Gent Gran, com sí que va fer el 2022 el govern de JuntsxLF amb la subvenció per les reformes de les terrasses. Caldria saber si aquesta subvenció va complir amb tots els tràmits i criteris que dicta el procediment de subvencions públiques.

Així doncs, deixem-ho clar:

  1. JuntsxLF va fer una aprovació inicial de la ‘modificació puntual del Pla General d’Ordenació de les Franqueses del Vallès per a l’increment d’edificabilitat de la parcel·la qualificada d’equipaments comunitaris amb emplaçament al carrer de Sant Josep núm. 29’ de d’edificabilitat de la parcel·la a correcuita just abans d’acabar la darrera legislatura, i ho va portar al plenari sense l’informe jurídic pertinent. No deixa de ser sospitós.
  2. Tal com s’ha explicat abans, el 2002, un govern de CiU va atorgar la propietat del solar a l’esmentada fundació sense cap retorn al municipi.
  3. La Fundació ha estat beneficiaria en diverses ocasions de fons municipals, els primers per fer les obres de l’edifici de la residència, i després per l’ampliació de les terrasses. La modificació de l’edificabilitat que pretenia fer JuntsxLF era de nou una nova concessió a un ens privat i aliè a l’administració pública.
  4. Tal com va explicar la regidora d’urbanisme Imma Ortega al plenari del mes de Febrer (punt 12), la solució per tal que aquesta ampliació de la residència sigui possible és molt senzilla, només cal que la Fundació retorni la titularitat del sòl a l’Ajuntament, i d’aquesta manera es podrà fer aquesta modificació de l’edificabilitat per un interès públic, doncs si la residència és en benefici de Les Franqueses, no els hauria de costar gaire retornar-ne la propietat.
  5. JuntsxLF, també abans d’acabar el mandat 2019-23 va cedir per 40 anys un solar a Bellavista a la fundació l’Onada per tal de construir-hi una nova residència amb un pressupost de vuit milions d’euros, dels quals, l’Ajuntament n’aportaria un milió. A més es comprometia a demanar fons Next Generation per instal.lar ascensors o escales mecàniques per salvar el fort desnivell que hi ha per poder-hi accedir. Tot plegat, un exemple més de les polítiques partidistes de JuntsxLF i del malbaratament dels recursos de tots. Sobre el tema de la nova residència a Bellavista, us n’informarem amb tot detall en un proper article.

“Amb tu estem fent el canvi a les Franqueses”

Grup Municipal Imagina-Esquerra-AM

Maig 2024

Descarrega’t la notícia en PDF en aquest enllaç

Share This

Share this post with your friends!